Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Graviditet og smertefuld bækkenløsning

Hvis du har smerter fra bækkenet, kan det være svært at afgøre, hvorfra de stammer. Det kan være fra selve leddene, musklerne eller fra de mange ledbånd i bækkenet, som udløser smerten. 

Se

Bækken hvor ledbånd er markeret med blåt

De færreste kommer igen-nem en graviditet helt uden gener. ​

Især bækkenet belastes under graviditeten, dels pga. vægtøgningen og den ændrede kropsholdning efterhånden som maven vokser.

Der er mange andre strukturer i bækkenet, der kan give smerter under en graviditet, for eksempel livmoderen, båndene der holder livmoderen, og mange af bækkenets muskler.

Hvad kan du selv gøre for at lindre smerterne?

  • Ved bækkenløsning i graviditet er der ikke nogen behandling som sådan, der kan løse årsagen til problemet, idet produktionen af relaxin stadig er høj hen imod fødselstidspunktet, samtidig med at fosterets vægt stiger og presset på bækkenet derfor øges.

  • En eventuel behandling ved manipulering af led, vil ofte kun virke ganske kortvarigt på grund af førnævnte, men kan give smertelindring i en kortere periode, så graviditeten bliver tålelig.

  • At få løsnet og masseret ledbånd og ømme muskler, kan også mindske smerter og gener ligesom akupunktur og zoneterapi kan være smertelindrende, om end det for det meste kun virker kortvarigt.

  • Hvis du følger de forskellige råd om aflastning, og om hvordan du mest hensigtsmæssigt bevæger dig og evt. benytter dig af nogle af de hjælpe-midler, der findes, vil du kunne formindske og begrænse smerterne.​

Træning under graviditet med bækkenløsning?

Når/hvis et eller flere af bækkenets led ikke sidder korrekt, kan du ikke træne leddene på plads, men alene søge at undgå overbelastning af musklerne, der nu arbejder uhensigts-mæssigt omkring det/de fejlstillede eller fastlåste/løse led.

Læs gerne her i vores pjece: Bækkenløsning og bækkendysfunktion- hvad er det – og hvad kan du gøre ved det? og i pjecen:

Praktiske tips og hjælpemidler.

Selve den trykte pjece  fås ved din jordemoder / fødested eller hos os, hvis du er medlem af bækkensmerter.dk.

Aktivitet og bevægelse ved smertefuld bækkenløsning

Selvom du er generet af bækkensmerter, har kroppen brug for aktivitet og bevægelse.

​Motion i vand er mindre belastende

Når du er gravid, er der en større belastning på kroppen, fordi du både skal bære din egen og barnets vægt.

Du skal derfor være mere opmærksom på:

  • at du bruger din krop hensigtsmæssigt
    ​​
  • at tænke på din kropsholdning

  • dine arbejdsstillinger i hverdagen

Forsøg at skåne dig selv

Det er en god ide at forsøge at skåne sig selv, samtidig med at man holder sig i gang. Det er meget individuelt, hvad man kan og man må derfor finde sin egen rytme og grænse for belast-ning.

Smerterne kan svinge fra dag til dag

Smerterne kan være meget svingende. Nogle dage kan der være lette smerter, andre dage gør det virkelig ondt. 

Smerterne forværres som regel af belastninger – jo mere man laver, desto mere ondt gør det. For mange kvinder kan mange almindelige dagligdags ting gøre ondt, så som at ligge på ryggen, vende sig i sengen, sidde med krydsede ben (hvilket helst bør undgås) eller stå/gå/sidde i lang tid. Se gode råd

En stor smal pude er god at finde aflastning med

Man kan ikke sige, at der er noget du ikke må, fordi du har bækkensmerter.

  • Hvis du ved, at der er aktiviteter, som udløser smerter i lænd og/eller bækken, kan du prøve at undgå disse ting. Især hvis du oplever, at smerterne bliver ved længe efter at du er holdt med aktiviteten. Men det er meget forskelligt, hvad der udløser smerter hos den enkelte.

  • Brug dig selv fysisk, i den udstrækning du kan og husk, at du også kan få smerter, hvis du bevæger dig for lidt.

  • Det er ikke ualmindeligt, at smerterne først kommer et stykke tid efter, at du har gjort det, der provokerer leddene. Lav gerne dagbog for at huske, hvad der kan have forårsaget smerter.​​

Mange har glæde af, at have muligheden for at kunne ligge ned nogle gange i løbet af en arbejdsdag. Få eventuelt et hæve/sænkebord, ændrede siddeforhold etc.

En god regel er, at skiftende former for bevægelse i løbet af en arbejdsdag er god.

Skift mellem at sidde, stå, bevæge dig rundt i lokalerne – gå en tur – ligge, er godt, når du har smertefuld bækkenløsning.​

Læs mere i pjecen: Bækkenløsning og bækkendysfunktion, hvad er det og hvad kan du gøre ved det?

Sygemelding?

Nogle bliver rådet til at lade sig sygemelde eller arbejde på nedsat tid, men det er individuelt, hvad man kan og ikke kan, når man har bækkensmerter under en graviditet.

Få mere materiale med yderligere detaljeret viden ved at melde dig ind i Bækkensmerter.dk​

Bækkensmerter.dk      |      Spiren 49, 9260 Gistrup      |      E-mail: info@baekkensmerter.dk      |      CVR: 25347730